anttihalonen Ainainen yrittäjä, ei koskaan maalissa

Tiet yhtiöitetään ja sivujuonteena saat GPS-pömpelin autoosi

  • "Mistä ikinä tuut, minne ikinä meet, mä tuun kellottaa sua.."
    "Mistä ikinä tuut, minne ikinä meet, mä tuun kellottaa sua.."

Pohjustuksena: "Uudistuksessa Suomen väyläomaisuus siirrettäisiin täysin valtion omistaman yhtiön vastuulle. Tavoite on, että valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa.". Bernerin mukaan "Asiakasmaksusta säädettäisiin lailla ja järjestelmän tietosuoja ja -turva olisivat korkealla tasolla." (IS) Ihmettelin, että mikä ihmeen tietosuoja ja sitten muistinkin tämän: "Ollila johtaa liikenne- ja viestintäministeriön tienkäyttömaksuja pohtivaa työryhmää. Työryhmä suunnittelee, että kiinteät verot poistettaisiin ja ajamisesta alettaisiin verottaa kilometrikohtaisesti...Tämä tarkoittaisi sitä, että siirrytään autojen satelliittipaikannukseen...Autojen satelliittipaikannus vaatii toimiakseen päätelaitteen." -IS

Ja muistakaa tämä "Bernerin mukaan "jokaisen verotus laskee", kun väylänpidon kustannukset rahoitetaan vapaaehtoisista asiakasmaksuista, eikä suoraan verorahoista.". 

Kustannusarvio tälle järjestelmälle on 0-1Mrde. Eli kehitetään järjestelmä sadoilla miljoonilla, jolla voidaan seurata kansalaisten liikkumista ja verottaa sen mukaan. Ne jotka ajavat paljon (terveisiä Lappiin!) joutuvat maksamaan pitkän pennin, koska on paljon autottomia ihmisiä. Nythän tiestön ylläpidosta on maksanut koko kansa verotuksen muodossa.

Koko hanke näyttää äkkiseltään täysin naurettavalta ja joka vieläpä julmalla tavalla loukkaa yksityisyyttä, mutta se asettuu ihan järjelliseen valoon, jos tarkoitus on myydä infrastruktuuri. Tästä saa joku täydellisen lypsylehmän, eihän autoilua voi lopettaa!

Päivitys (myyntiä ei ole peitelty kuten alunperin luulin): Nimenomaan idea on yhtiöittää Liikennevirasto myyntitarkoituksella. Pahoin pelkään, että ei tule päättymään onnellisesti. Miten suhtaudutaan vihamieliseen ostajaan? Eli ostan tuon pytingin ja kiskaisen liikennöinnin hinnan niin korkeaksi, että koko talous rampautuu. 

Kyllä on valtavat riskit tässä hankkeessa. Ja miksi tähän ryhdytään? Koska hallitus ei saa kuluja kuriin niin sitten millään. Myydään kaikki ja tilkitään väliaikaisesti budjettia, eli kustaan housuun pakkasella. Kohta ollaan tilanteessa, jossa omaisuutemme on myyty, verot on tapissa, palvelut ajettu alas ja valtionvelka mittaamaton.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Koska koko ajatus seurantalaitteista on täysin järjetön, niin se toteutetaan. Sitten alkaa se sakottaminen pysäköinnistä, ylinopeuksista jne. Seuraavaksi järjestelmään aletaan syöttämään mainoksia ohitettavista ravintoloista jne.

Itse vastustan ajatusta.

Käyttäjän anttihalonen kuva
Antti Halonen

Tämä lienee se kehityskulku ja tällä sitä tullaan sijoittajille myymään. "Katsokaaa mitä kaikkea tämä mahdollistaa!"

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Sieniretket eri paikoissa voidaan unohtaa, jos km-maksut tulevat. Tietoturva täytyy olla korkea, että vain murhasta voidaan selvittää liikkumiset.

Käyttäjän anttihalonen kuva
Antti Halonen

Ei kukaan tuosta informaatiomassasta malta pitää näppejään erossa.

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Se seurantalaite löytyy jo jokaisen taskusta yleensä 24/7, mutta GPS-paikannus ei ole ollut missään muotoa esillä liikenneverkkoyhtiön yhteydessä. Käsittääkseni ajatus on avorahastusjärjestelmästä, jossa on automaattinen valvonta.

Lisäksi lainaamasi, vuodelta 2013 oleva Ilta-Sanomien juttu ei liity tähän Bernerin hankkeeseen millään muotoa.

Käyttäjän anttihalonen kuva
Antti Halonen

Nimenomaan näyttäisi liittyvän, sitähän Berner tuossa vihjaa. Sen takia juuri linkitin tuon Ollilan työryhmän jutun, koska sen pohjalta sitä laskutusta ollaan miettimässä. Muista, että verotus poistuu nykyisessä muodossaan, eli miltä pohjalta se laskutus voisi tapahtua..?

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Ollilan raportti ei tähän suunnitelmaan liity, eikä siten myöskään Bernerin lausunto. Tulkinta on sinun, ja valitettavasti tältä osin virheellinen.

Veroylijäämää kerätään jatkossakin, mutta nyt tiestön ylläpito ja kehitys halutaan irti "vanhusten vaipoista". Tiemäärärahojen ollessaan budjettikehyksessä valinta on valitettavasti kärjistäen tuo.

Autovero katoaa varmasti nykymuotoisena eikä nykyisiä polttoaineveroja voi korottaa ilman suuria haittoja (oli sitten lapin työmatkat tai teollisuuden rahdit). Siksi rakennetaan mallia, jossa osa kuluista siirtyy käyttöön. Malli voi huomioida tarpeen, asuinpaikan, jne. Kalliimmaksi tullee oman (erityisesti isopäästöisen) auton käyttö hyvien yhteyksien päässä päiväsaikaan. Vastaavasti korvessa selvinnee jopa halvemmalla kuin nykyään.

Ja laskutus lähtisi omasta tilauksesta, jossa "väylän käyttöoikeutta" valvotaan varmaankin kilpiä lukemalla - en tunne yksityiskohtia. Varmuudella kuitenkin tiedän, ettei satelliittipaikannusta tähän kaavailla. Sen verran tarkaan seurannut asiasta käytyä keskustelua.

Käyttäjän RikuReinikka kuva
Riku Reinikka Vastaus kommenttiin #7

"Anne Bernerin liikenne- ja viestintäministeriö on hahmotellut jättimäistä valtion omaisuuden uudelleenjärjestelyä."

"Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa."

"Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen."

Kun olet keskustelua seuraillut, jotain on saattanut myös mennä ohi...

Kyllä minusta näyttäisi liittyvän seuranta-/ paikannuslaiteet olennaisesti tähän hankkeeseen...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721429399_u...

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark Vastaus kommenttiin #8

On puhuttu mobiiliapplikaatiosta, mutta samassa yhteydessä kielletty, että idea liittyisi erilliseen sateliittipaikannukseen.
Tuo Iltalehden juttu liikkuu lisäksi sillä tasolla, että tarkastaisin taustafaktat vaikka ennemmin Seiskasta..

Käyttäjän RikuReinikka kuva
Riku Reinikka Vastaus kommenttiin #9

Sama kai se on paikannetaanko satelliiteista vai tukiasemista... Lopputulos ratkaisee, ei käytetty teknologia. Jokin erillinen seurantajärjestelmä se on jokatapauksessa ja paikantaa kansalaisen liikkumista.

Sanoit "Ja laskutus lähtisi omasta tilauksesta, jossa "väylän käyttöoikeutta" valvotaan varmaankin kilpiä lukemalla.."

Mistä tämä tieto käyttöoikeuden valvonnasta on peräisin? Kun kilometriperusteiseen maksuun on viittauksia kuitenkin.. Ja se vaatii seurantaa.

Kilpiähän luetaan kokoajan. Niistä lasketaan näyttötauluilla ilmoitetut matka-ajat.

Käyttäjän RikuReinikka kuva
Riku Reinikka Vastaus kommenttiin #9

Soitin ministeriöön, mielestäni seiskaa parempi vaihtoehto.

Paikannukseen on monia keinoja, matkapuhelimet yhtenä ja jokin kortillinen laite ehkäpä myös. Satellittipaikannukseen liittyviä ratkaisuja ei ilmeisesti kaavailla. Mistään kilpien lukemisesta ei ollut puhetta.

Eli siis oma käsitykseni on että mikäli tämä tästä selvityksestä tulee etenemään käytäntöön, tullaan tod.näk paikantamaan matkapuhelimia (tähän en usko, koska silloin pitäisi tietää missä autossa mikäkin puhelin kulkee) tai asennetaan jokin mobiiliteknologiaa hyödyntävä tukiasemaverkosta kolmiomittaava paikannuslaite ajoneuvoihin.

Veikkaan jälkimmäistä.

Kuitenkin asia on vasta selvityksessä ja mitään päätöstä ei toteutustavasta ei saamani tiedon mukaan ole vielä tehty.

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark Vastaus kommenttiin #14
Käyttäjän anttihalonen kuva
Antti Halonen Vastaus kommenttiin #14

Oho, kiitos paljon tästä!

Tuo laskutusperuste on pakko ratkaista *jotenkin*, jos tuo Liikenneviraston myynti meinataan ajaa läpi. Yksityiselle firmalle verotus ei ole vaihtoehto. Eli, jos minulla ei ole autoa, en myöskään maksa tästä systeemistä ja jos minä ajan, niin millä perusteella maksu määräytyy? Miksei pelkät ajokilometrit riitä? Mitä väliä sillä on missä minä ajan, jos koko tiestö on saman firman omistuksessa?

Käyttäjän RikuReinikka kuva
Riku Reinikka Vastaus kommenttiin #18

Ei mitään kiittämistä.

Ei se tiestö tule varmaankaan ikuisesti tule olemaan kokonaisuudessaan saman firman omistuksessa.

Oma veikkaukseni on, että siitä myydään sijoittajille sopivia siivuja (tieosuuksia), joiden ylläpidosta vastaa omistaja ja kerää tienkäyttömaksun sen mukaisesti.

Kulkemista ja ajettuja kilometrejä varmaankin seurataan, jotta saadaan tieto kuinka paljon on kenenkin tiellä tullut ajettua..

Lupaus hyvästä tietoturvasta voidaan jättää omaan arvoonsa.

Käyttäjän anttihalonen kuva
Antti Halonen Vastaus kommenttiin #8

Tämähän oli olennainen linkkaus, eli eihän tuota myyntiä olla peitelty mitenkään.

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark Vastaus kommenttiin #12

Mitä myydään? Ei ainakaan infraa, mutta tarjotaan mahdollisuus sijoittaa ja saada tuottoa. Samalla kannattaa muistaa, että väännämme keskeneräistä selvitystyöstä - tämä on monta askelta mistään esityksestä mihinkään.

Marko Parkkola

Mitään tietoa, katkaiseeko alumiinifolio GPS yhteydet satelliitteihin? Tulisi meinaan halvat kilometrit.

Käyttäjän anttihalonen kuva
Antti Halonen

Meinaavatko tarkastuksessa katsoa täsmäävätkö gps-seurannan ajokilometrit auton mittariin..?

Marko Parkkola

Tuosta tuleekin mielenkiintoinen juttu, joka 101% varmasti tuomitaan kansalaisen tappioksi hallinto-oikeudessa ja kenties vielä sakkoja rikosoikeudesta.

Mutta ehkä joku kehittää laitteen, jolla auton km-lukematkin saadaan näyttämään oikein...

Käyttäjän anttihalonen kuva
Antti Halonen Vastaus kommenttiin #15

Varmasti kehittää, mutta kuinka moni sitten jaksaa lähteä säätämään ja minkälainen rangaistus tuosta paukahtaa.

No, toivottavasti kaikki tämä osoittautuu pahaksi uneksi!

Marko Parkkola Vastaus kommenttiin #16

Joo, pointtini onkin, että kyllä aina keinot keksitään. Rikolliset ovat aina pykälän edellä. Huomaahan sen tutkanpaljastimistakin.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Teknologia tietysti antaa rahastamiseen runsaasti erilaisia mahdollisuuksia, mitä ei aiemmin ole ollut käytettävissä. Teknologian kehittymiseen vedoten suomalaisilta onkin rahastettu miljardeja turhiin investointehin. Kaupan päälle on vielä varastettu roima osuus vapaa-ajasta, joka nykyään kuluu tietotekniikan avulla itsepalvelujen palkattomaan tuottamiseen. Ammattitaitoiset asiakaspalvelijat on tehokkuuden nimissä korvattu koneälyllä, jota täysin ammattitaidottomat yrittävät epätoivoisesti oppia käyttämään.

Tämä hanke ei ole ainoastaan idioottimainen, vaan tässä yksityistetään verotusoikeutta mafiatyyliin, mikä on suomalaisessa poliittisessa kulttuurissa maan tapa.

Olen aivan kauhuissani siitä, että tuotannolliset työpaikamme hävittänyt poliittinen mafiamme pääsee vielä vapaasti mellastaen varmistamaan tällä
tavoin, ettei niitä synny tulevaisuudessakaan.

Olen useassa yhteydessä muutenkin yrittänyt tolkuttaa, että jos peruspalveluista tehdään väkisin "kannattavaa bisnestä", loppuu kaiken muun bisneksen kannattavuus. Ja sillä tiettävästi maksetaan nämä palvelubisnesten laskut, olivat ne sitten yksityisesti tai julkisesti tuotettuja.

Ei makseta nytkään ja siksi valtion budjetissa on 5-10 miljardin vuotuinen aukko.

Sama asia hoituu aivan riittävän tasa- ja monipuolisesti polttoaineita ja energiaa verottamalla, vieläpä yksityisyyden suojaa loukkaamatta.

Enkä blogistin tavoin hetkeäkään epäile, etteikö satelliittivalvontaa oltaisi tähän koplaamassa ensimmäisen tilaisuuden koittaessa.

Käyttäjän JaniTolonen kuva
Jani Tolonen

Google ostaa koko roskan. Niillä on heti valmiina rahat ja teknologia :)

Käyttäjän anttihalonen kuva
Antti Halonen

Joo. Google ostaa roskan ja kiskaisee hinnat tappiin lähes kaikilta muilta kuin Googlen omilta itseohjautuvilta autoilta :)

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Nyt blogi karkaa päivityksen jälkeen jo niin kauaksi salaliittojen puolelle, että jätän kommentoinnit tähän. Kunnioitan kuitenkin blogistin jakamatonta oikeutta mielipiteisiinsä. Peace :)

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

"Kukaan ei halua tyriä kuten Jyrki Kataisen (kok) hallitus yksityistäessään Fortumin sähköverkot."

Näyttää noita halukkaita yrittäjiä kuitenkin riittävän. Onneksi tuottojen pitää olla "kohtuullisia".

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Olen ollut siinä käsityksessä, että tieliikenteestä kerätyt verot ja maksut (auto-, polttoaineverot ja käyttömaksut) ovat hyvin riittäneet ainakin tieverkon ylläpitoon ja rakentamiseen. Jopa niin hyvin, että rahaa on ollut jakaa rautateille ja vesiväylille. Ehkäpä vielä laajemmallekin. Eli tieliikenne on ollut nettomaksaja jo nyt.

Voisi olla ihan hyvä, että pitäydyttäisiin vain polttoaineverossa monessakin mielessä. Se jos mikä on käytön verottamista ja polttoaineita riittäisi pitemmälle tulevaisuuteen, kun ihmiset pihistelisivät koneen tehoja. Ja yksinkertaista, vero maksetaan jo valmiina seisovilla mittareilla. Eikä ketään tarvitse kytätä.

Verkosta ladattaville sähköautoille pitäisi olla oma tiemaksunsa ellei sitten latauspisteissä olisi eri veroluokan mittaria.

Toimituksen poiminnat